>Fonds van vertrouwen

>In Educational Leadership een artikel over leermotivatie van Barbara Bartholomew. Ze heeft het over het ontsteken en aan de gang houden van een vuur. Ik wilde al doorklikken omdat ik dacht: “Die kennen we al, Amerikaans hoera-geneuzel”. Maar toen las ik hoe ze vraagt een moment in herinnering te roepen waarop iemand mij iets probeerde te ‘leren’ (waar ik niet op zat te wachten). Hoe gemotiveerd was ik toen zelf? Niet zo geweldig, moest ik bekennen. Dus toch maar even verder gelezen.
Bartholomew betoogt hoe leraren eerst een ‘trust fund’, ofwel een fonds van vertrouwen, moeten opbouwen, voordat ze daar later uit kunnen putten om het (leer)gedrag van leerlingen te sturen. Dat klinkt logisch. Iets dergelijks geldt waarschijnlijk ook voor leidinggeven. Vaak wordt gevraagd: “Hoe kan ik draagvlak verkrijgen voor verandering X?” Misschien is het beter die vraag te herformuleren in: “Hoe kan ik vertrouwen opbouwen?” En ‘verandering X’ nog even te laten rusten, die komt dan later vanzelf. Of verandering Y.
Een ‘fonds’ dat je op die manier vult zou wel eens minstens zo belangrijk kunnen zijn als een voorlopig nog hypothetische Fundatie. En het voordeel is dat je er direct mee kunt beginnen.

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.