>Gemengde berichten

>Vanavond in NRC Handelsblad weer een volgende aflevering in het BON-feuilleton. Het is de auteurs een gruwel dat “de leidinggevende zeggenschap krijgt over het loonstrookje van de docent.” Zij betogen, als ik het goed gelezen heb, dat prestatiebeloning in het onderwijs geen zin heeft, omdat leraren geen waarneembare bijdrage aan het onderwijs geven, noch groepsgewijs, noch individueel. Ongetwijfeld zouden zij dit afdoen als een flauwe platitude om hun doorwrochte betoog af te kraken, maar zo is het niet bedoeld. Ik snap gewoon hun punt niet.
Als ze nou gezegd hadden: prestatiebeloning motten we niet, het is al hard genoeg werken zo voor dat schamele salaris, dan had ik het wel begrepen. Net als het argument dat het jarenlange (decennialange?) negeren van leraren als beroepsgroep die überhaupt iets zou kunnen presteren, het lastig maakt nu plotseling de salarisontwikkeling van dat presteren afhankelijk te maken.
Helaas komen ze niet verder dan de uitgekauwde vergelijking met ‘het’ bedrijfsleven. In dat bedrijfsleven kijken ze dan weer vooral naar de lange vakanties in het onderwijs, maar dat zal ook wel weer flauw zijn. En, zo vraag ik me plotseling af, wie gaat er in het bedrijfsleven eigenlijk over de loonstrookjes? Hoe heette zoiets ook weer in het Engels?

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.