>Generatie Einstein?

>Hopelijk kijken we in 2018 er nog eens raar van op dat tien jaar daarvoor werkgevers en bonden in het VO zich in loopgraven hadden verschanst over onduidelijke werkdruk-afspraken. Nog geen jaar geleden was het land in rep en roer omdat Rinnooy Kan en consorten in een klap duidelijk maakten hoe erg het lerarentekort nog gaat worden. Het lijkt al weer helemaal vergeten. Zelfs als de kredietcrisis er de scherpe kantjes van af haalt, blijft er nog een gat over. Of het professioneel statuut, ook al zo’n dossier waar je niets meer over hoort.
Enfin. Volgens mij moeten we een oplossing van een heel andere orde zoeken. Er is de beroemde uitspraak die aan Einstein wordt toegeschreven: “Problems are not solved on the same level of consciousness that created them.” Leraren (en hun bazen) moeten het dus niet over uurtjes meer of minder hebben, maar over een totaal andere manier van omgaan met elkaar. Beoordelingsbeleid bijvoorbeeld, daar zijn de meeste scholen nog totaal niet aan toe. Willen we in 2018 nog kunnen lachen om de huidige treurnis, dan kunnen we wellicht met deze suggestie in één keer aan dit probleem voorbijgaan. Een ‘quantum-leap’ voor het onderwijs?

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.