>Excellent… of niet

>Het LPBO heeft op verzoek van de staatssecretaris een rapport opgesteld over een nieuwe kwalificatiestructuur voor beroepen in het onderwijs. Er worden twee niveaus voor onderwijsassistenten onderscheiden, twee voor leraren, maar ook twee voor schoolleiders en zelfs één voor bestuurders. Voor toezichthouders dan weer niet, want volgens het LPBO bieden bestaande governance codes voldoende dekking voor die groep.
De structuur moet het inhoudelijke loopbaanbeleid verbeteren: leraren kunnen nu, als ze door willen stromen, alleen maar manager worden. (Waarbij ik me afvraag: wat is er mis met een goede manager?)
Ik vind dit typisch zo iets wat op het eerste gezicht nuttig klinkt, maar wat in de uitwerking veel ingewikkelder blijkt te zijn dan het eigenlijke probleem zelf. De crux zit in de beoordeling op de scholen zelf: durven schoolleiders en bestuurders werkelijk onderscheid te maken tussen excellente en niet-excellente leraren, en hier financiële consequenties aan te verbinden? Die cultuur zal eerst op gang moeten komen, wil zo’n kwalificatiestructuur meer zijn dan (weer) een dik pak papier.

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.