>Investeren in onderwijs: wie betaalt de rekening?

>
Een tweet van @JaapPeters attendeerde me op een grafiekje in de Telegraaf, dat laat zien hoe de relatieve uitgaven voor onderwijs vanaf de jaren zeventig stelselmatig zijn gedaald. Jaap Peters’ reactie was een licht cynisch ‘hoezo kenniseconomie’?
De relatie tussen lage investeringen en slecht onderwijs lijkt voor de hand te liggen. Net zoals een vermeend immorele bestuurder vormt ook een krenterige overheid een makkelijke zondebok voor allerhande problemen in het onderwijs. Als ‘ze’ in Den Haag hun portemonnee maar open zouden trekken, was de ellende gauw voorbij, is de gedachte.
Maar uitgaven alleen zeggen niet zoveel, het gaat ook om wat de opbrengst ervan is. Als we daar naar kijken heeft Nederland al jaren de hoge Pisa-scores tegen gemiddelde onderwijsinvesteringen. Goed beschouwd krijgen we dus een topproduct tegen een acceptabele prijs, iets wat ik elders ook al eens betoogd heb.
We kunnen ook kijken naar wat de bron van de onderwijsuitgaven is. Dan blijkt dat in Nederland de onderwijsbestedingen vooral publieke uitgaven zijn: de overheid betaalt het grootste deel van de rekening, burgers en bedrijven vrijwel niets. Terwijl in de VS bijvoorbeeld de publieke uitgaven lager zijn, maar de private uitgaven aan onderwijs stukken hoger. Dat levert de VS misschien gemiddeld lagere onderwijsprestaties, maar uiteindelijk wel de meest excellente instellingen voor hoger onderwijs.
De kunst lijkt dus te zijn daar te investeren, waar het meeste rendement op onderwijsresultaat wordt verwacht. En dan blijkt dat in Nederland er niet zoveel rendement meer te verwachten is van het verder verhogen van Pisa-scores. Willen we het de resultaten van het onderwijs verbeteren, dan hoeft er blijkbaar niet zozeer meer in het onderwijs geïnvesteerd worden, als wel anders (slimmer?). En als er al meer geld bij kan komen, lijkt het niet onredelijk hiervoor eerder meer van burgers en bedrijven te vragen, dan om de rekening maar weer bij de overheid neer te leggen.

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.