>Bijzonder onderwijs onder druk

>De Economist bericht over de inspanningen die in het Verenigd Koninkrijk worden geleverd om meer schoolkeuze voor ouders te realiseren. Het openbare onderwijs is daar ingedeeld in LEA’s, een soort lokale openbare onderwijsbesturen, die het onderwijsbeleid en de aanstelling van leraren bepalen. Scholen en ouders zijn op basis van postcodes tot elkaar veroordeeld: ouders kunnen niet naar een andere school, scholen kunnen leerlingen niet weigeren.
Wil je als ouder een andere school voor je kind, en kun je een (peperdure) priveschool niet betalen, dan was tot nu toe de enige mogelijkheid om je aan te melden bij een religieuze school. Die scholen zijn er echter maar weinig, en ouders dienen aan te tonen dat ze actief bij de betreffende religie betrokken zijn.
Om deze situatie te doorbreken, experimenteert de Britse overheid al een tijdje met ‘academy’s’. Dit zijn scholen die meer vrijheid genieten dan gewone scholen, met name waar het gaat om het aannemen en ontslaan van leraren. Die academy’s doen het nog niet altijd even goed en de vraag is of het experiment wordt doorgezet.
Het is soms goed dit soort berichten te lezen, omdat we dan weer beseffen dat de vrijheid van het kiezen van onderwijs door ouders, en het zelf kunnen aannemen en ontslaan van leraren door scholen voor ons vanzelfsprekendheden zijn, waar in andere landen met argwaan, maar ook jaloezie naar gekeken wordt. Er zijn partijen die van plan zijn om het bijzonder onderwijs af te schaffen. Je hoeft maar even de Noordzee over te steken om te kijken wat daar het resultaat van zal zijn.
En waarom leerlingen op bijzondere scholen het beter doen? Zou het niet zo kunnen zijn, dat als ouders bewuster een school voor hun kinderen kiezen, dat ze dan ook meer betrokken zijn bij de vorderingen die hun kinderen maken?

         

Geplaatst in Geen categorie

2 gedachten over “>Bijzonder onderwijs onder druk

  1. >Het bestaan van 'catchment areas' in het VK die aangeven waar het kind naar school moet gaan geeft ook aanleiding tot het bestaan van een hele economie. Huisprijzen worden voor een deel bepaald door de kwaliteit van de scholen in de catchment area. Daardoor kunnen soms alleen rijkere mensen toegang vinden tot goede scholen.

  2. >Even een kanttekening: het aannemen en ontslaan van leerkrachten en de aanname van kinderen zijn twee verschillende kwesties. Scholen in Engeland, en voor zover ik weet Wales (Schotland en Wales hebben een ander schoolbeleid dan Engeland) mogen wel degelijk hun eigen leerkrachten aannemen en ontslaan. De enige voorwaarde die verbonden is aan de positie van een leerkracht op een staatsschool (dus geen private of academy) is dat de leerkracht een universitaire opleiding gevolgd heeft (PGCE). Een prive school en academy heeft meer vrijheid – met als gevolg dat daar veel mensen lesgeven zonder enige kennis over het leren van kinderen (de -gevaarlijke- gedachte is dat een goede accountant natuurlijk ook een goede wiskunde leeraar is; onderwijzen is iets dat iedereen kan doen, daar heb je immers geen opleiding voor nodig… Je snapt de retoriek van de regering, het gevolg: we kunnen dus flink bezuinigen op de lerarenopleidingen en die opleiding kan ook wel in 2 maanden….).

    Over het 'catchment area' systeem is al jaren een stevige discussie in de UK. De onderliggende gedachte is dat iedere school voor iedereen toegankelijk is. Ik geloof niet in deze mythe, maar ieder systeem (ook dat in Nederland!) heeft voor-en nadelen. Het meest vreemde in de UK vind ik dat 'bijzondere' scholen alleen worden aangemerkt op basis van godsdienst, en dat alle scholen die een bepaalde onderwijsfilosofie aanhangen (Steiner, Dalton, etc) automatisch prive scholen worden. Dit is een consequentie van het nationaal curriculum en wederom een keerzijde van de medaille van de 'gelijke onderwijskansen voor iedereen'- politiek.

    Over zogenaamde 'Academies' is ook een heftige discussie aan de gang. Voor zover ik weet zijn dit alleen Secondary schools (dus geen basisscholen) en wordt het label vooral gebruikt om de schoolgebouwen te vernieuwen (iets dat in de UK helaas maar al te vaak erg nodig is). Ik geloof niet zo in de overheidspropaganda maar ieder initiatief om nieuw leven te blazen in suffige scholen met uitgebluste leeraren lijkt me een goed idee (en gek genoeg werkt ook -bijna- ieder initiatief op dit soort scholen….).

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.