>Praktijkgericht onderzoek

>Deze week nam ik deel aan een bijeenkomst van het informele netwerk ‘Praktijkgericht onderzoek’. Hierin zijn op initiatief van de VO-raad (project Innovatie) een groot aantal onderzoekers bij elkaar gebracht om met elkaar uit te wisselen over hoe we de kwaliteit van praktijkgericht onderzoek zo hoog mogelijk kunnen houden. Inmiddels is er ook een website in de lucht.
Het is belangrijk, omdat de afgelopen jaren het onderzoek op universiteiten zich steeds meer is gaan richten op fundamentele vragen, en verder van de praktijk is af komen te staan. Het ‘gat’ is vooral opgevuld door lectoren, en onderzoekende docenten zelf. Naast natuurlijk de al bestaande instellingen zoals de LPC, het kortlopend onderwijsonderzoek en mijn eigen club, het Ruud de Moorcentrum.
Wat onderscheidt praktijkgericht onderzoek nu van ‘gewoon’ onderzoek? Wat mij betreft is dat vooral de directe opbrengst van het onderzoek voor de deelnemers. Onderzoeksvraag en -aanpak worden ontwikkeld samen met de leraren die onderzocht worden, of soms zelfs mee het onderzoek uitvoeren. Tegelijk blijft het van belang om ook de algemene opbrengst, voor andere scholen, in de gaten te houden.
Het is een misverstand dat praktijkgericht onderzoek altijd kwalitatief en niet-generaliseerbaar moet zijn.  Praktijkgericht onderzoek is misschien nog wel lastiger uit te voeren, dan academisch onderzoek, omdat dezelfde kwaliteitscriteria gelden, en er meerdere belangen gediend moeten worden. Aan de andere kant biedt het veel meer kansen om de ontwikkeling van schoolorganisatie en individuele leraren rechtstreeks te ondersteunen en stimuleren. Hopelijk wordt de website een succes en blijft deze club praktijkonderzoekers elkaar scherp houden.

         

Geplaatst in Geen categorie

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.