>’Problem framing’ en betekenisgeven bij onderwijsvernieuwing

>De Engelse taal is zo fijn flexibel. Voor iedere conceptuele notie is wel een pakkende woord of term te verzinnen, die dan klinkt alsof hij er altijd al geweest is. In het Nederlands vertaald klinkt zo’n term vaak een stuk stugger. ‘Problem framing’ bijvoorbeeld. Ik lees die term in de titel van een artikel van Cynthia Coburn dat ik aan het lezen ben.
Ik vind het belangrijk artikel, omdat Coburn nauwgezet laat zien hoe hoe de wijze waarop leraren beleidsinitiatieven interpreteren, er betekenis aan geven, en op grond daarvan vervolgens hun handelingen bepalen. Ze gebruikt daarvoor de term ‘frame’, wat je zou kunnen vertalen met referentie- of interpretatiekader. Coburn laat zien hoe dat ‘inkaderen van een probleem’, het betekenis geven, en daarmee weer sturen van het inkaderen van anderen, een interactief, cyclisch proces is. Dat lijkt een geweldige open deur, in ieder geval voor praktijkmensen.

In onderzoeksland is het dat echter niet, omdat in heel veel onderzoek en benaderingen van beleidsimplementatie aan de details van dat proces wordt voorbijgegaan. Daar wordt bijvoorbeeld gezegd: de leider moet voor draagvlak zorgen. Alsof je dat kunt aan- en uitzetten als een lichtknopje. Of: de leider zorgt voor de visie en de kaders, en stimuleert en motiveert de medewerkers. Klinkt goed, maar hoe ziet dat er uit? Wat zegt die leider dan precies? En werkt zijn tekst ook in andere gevallen? ‘Leiderschap’ is niet zo’n simpel concept als wel eens gedacht wordt.
Naar mijn idee moeten we meer onderzoek doen naar wat er dan precies in de praktijk gebeurt tussen mensen. Dan weten we beter waar de aanknopingspunten zitten om die interactieve, cyclische processen tussen mensen bij te sturen, stukje bij beetje. Het is een lijn van onderzoek die ik in mijn werk bij het Ruud de Moor Centrum verder wil uitwerken en vormgeven. Coburns gedachtegoed is al verwerkt in een eerder artikel waar ik aan meegewerkt heb. De praktijkgerichte projecten bij RdMC zijn bij uitstek geschikt om veel van die informatie over de dagelijkse details van beleidsimplementatie te verzamelen. Hoe precies, daarover volgt op deze en andere plekken de komende tijd meer nieuws.

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.