>Wordt het nog wat met die ICT-revolutie?

>Het was herfstvakantie deze week, dus kon ik wat meer tijd met de kinderen thuis doorbrengen. En zij met mij. En mijn iPhone. Dat apparaatje heb ik nu een maand of twee en het heeft me verbaasd hoe snel de kinderen dat apparaatje adopteerden. Jarenlang heb ik een BlackBerry gehad, maar daar keken ze niet naar om. Te saai, niet cool, niet intuïtief.
Maar ze azen op iedere kans om op die iPhone te spelen. Of er serieuze dingen mee te doen. Zo vond de jongste (van 6,5) zelf uit dat ‘voetbal’ en ‘wk’ in het zoekvak in Safari inderdaad informatie opleverde over het WK voetbal. De zoekopdracht ‘Vilmpjusvanhetneederlatselvtal‘ leverde dan weer minder resultaten op. Maar verbazingwekkend vind ik de drive (motivatie?), het intuïtieve leren uit de feedback die ze van de iPhone krijgen en vooral gewoon de lol die het de kinderen oplevert om met zo’n apparaatje bezig te zijn.
Ik besloot de kids vanochtend wat te helpen en installeerde twee apps: Kopfnuss (rekenen) en English for Kids (taal). Beide kosten minder dan een kop koffie. Met buurjongen en grote zus werden vervolgens een uur lang allerlei taal- en rekenpuzzels opgelost. Toen vond ik dat hun ‘schermtijd’ er voor de ochtend wel weer op zat en zette ik ze aan de Lego.
De vraag waar ik nu mee blijf zitten is: als deze technologie beschikbaar is, voor relatief weinig geld, en zo gemakkelijk te gebruiken, waarom wordt daar in scholen niet veel meer mee gedaan? Waar blijft nou die echte ICT-revolutie? Ja, we hebben ‘smartboards’ in de klas. Maar dat is het equivalent van de paardenkoets die een motor ingebouwd kreeg. Het blijft allemaal zeer ‘teacher-centered‘ en lineair-methode-gestuurd. Volgens mij is de tijd rijp om leerlingen meer intuïtief, sociaal, en zelfgestuurd te laten leren–wat ze zelf het liefst doen, als ze daarvoor de kans krijgen. De kinderen zijn er klaar voor, en de technologie ondertussen ook. Waar wachten we nog op?
En trouwens, mocht u zich zorgen maken, gisteren hebben we ook gewoon lekker buiten gevoetbald…

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.