>Eigenaarschap en verantwoordelijkheid in teams

>De afgelopen jaren ben ik als adviseur veel bezig geweest met de vraag hoe je het initiatief en de verantwoordelijkheid voor onderwijsontwikkeling terug kunt brengen bij leraren. Nu hebben (midden)managers vaak het gevoel dat zij overal verantwoordelijk voor zijn, en dat leraren ‘alleen maar’ les geven. Leraren op hun beurt hebben het gevoel dat de ideeën waar ‘het management’ mee komt, niet aansluiten bij problemen waar zij echt mee zitten in hun werk.
Om dit probleem op te lossen heb ik me laten inspireren door het Policy Governance-denken van John en Miriam Carver. Uit hun model heb ik een heel strikte opvatting overgenomen over het formuleren van doelen en middelen en de manier waarover je daar verantwoording aflegt. Zij hebben het ontworpen voor het bestuursniveau van organisaties, maar deze principes werken op alle niveaus.
In bijgaande presentatie, gebaseerd op de workshop die ik er op 3 november op de middenmanagersconferentie van CPS op gaf, licht ik de hoofdpunten van deze aanpak toe. Ik laat hierin ook zien, in de inleiding, dat veel scholen al bij de werving van leraren in de fout gaan, door niet helder te maken wat ze allemaal van leraren verwachten. Door alleen al daar te beginnen, zou een aantal problemen voorkomen kunnen worden.
Een artikel dat ik eerder schreef voor Narthex over hetzelfde onderwerp, vind je hier.

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.