>Teamwerken is teamleren?

>

Een van de projecten waar het Ruud de Moorcentrum volgend jaar mee aan de slag gaat, gebeurt op aanvraag van een middelbare school. Zij raakten geïnteresseerd door het lezen van de brochure Teamwerken is teamleren?, geschreven door collega Marieke Dresen en Hans Kommers van de ST-groep. Deze publicatie bespreekt uitgebreid de achtergrond en toepassing een bepaalde visie op teamontwikkeling.
De kern van het boekje wordt gevormd door een presentatie van teamontwikkeling in vier fasen, gebaseerd op de kenmerken van dat team op vier domeinen. Dit is weer ontleend aan eerder werk van Van Amelsvoort en van Jaarsveld (2002). Het team ontwikkelt zich in dit model van beginnend team, via ontwikkelend en samenwerkend, uiteindelijk tot een zelfsturend team. Dit doet ze door voortgang te boeken op de volgende vier dimensies:
  •           Doelgerichtheid
  •           Taak- en rolverdeling
  •           Werkwijzen
  •           Onderlinge relaties

Deze domeinen zijn in het dagelijks handelen niet strikt van elkaar te onderscheiden. Het woord ‘dimensie’ is in die zin wat misleidend, omdat een onafhankelijk suggereert, die (nog) niet onderbouwd kan worden vanuit onderzoek.
Toch is het boekje voldoende praktisch bruikbaar in scholen. Dat zit ‘m vooral in de scan achterin het boekje. Daarmee kan ieder team voor zichzelf bepalen op welk niveau van ieder domein ze zit, en in welke fase van teamontwikkeling ze zich daarmee bevindt. Voor iedere dimensie worden in het boekje tips gegeven om de ontwikkeling van het team te stimuleren.
Beperkingen aan het model zijn er nog wel. Zo zijn de omschrijvingen in de scan zijn nog niet altijd even eenduidig, waardoor interpretatieverschillen kunnen ontstaan. Om die reden gaan we in nieuwe projecten de resultaten aanvullen met interviews en observaties. Ons streven is om de scan daarmee verder te verbeteren.
         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.