>Leraar als exclusief beroep

>Deze week verscheen een onderzoeksrapport van SBO dat ingaat op succesvolle initiatieven in andere landen om de status en kwaliteit van het beroep van leraar te verhogen. Zoals het weblog ScienceGuide in haar analyse ervan onderstreept, blijkt de exclusiviteit van de toegang tot het beroep een belangrijke factor te zijn. Die ervaring kennen we in Nederland ook bij sommige opleidingen, kijk bijvoorbeeld naar een opleiding als de Hotelschool. Daar wordt enorm veel gevraagd van aspirant-studenten, maar dat schrikt ze niet af, integendeel.
Dus dan maar een stevig selectiegesprek met alle aspirant-studenten? Helaas, die gesprekken zijn nog geen garantie voor een hoog studierendement, zo blijkt uit literatuuronderzoek, en uit experimenten in de praktijk. Bij de Surffoundation loopt een uitgebreid onderzoeksprogramma naar de werkzaamheid van intakegesprekken voor het verbeteren van de studiekeuze en het verhogen van het studierendement. Uit de eerste startrapportage blijkt dat er niet één doorslaggevende factor te benoemen is, die succes in het eerste studiejaar voorspelt.

Die vaststelling zou niet moeten leiden tot de mismoedige conclusie dat het dus allemaal niets uitmaakt. Volgens mij blijkt hier juist uit hoe nauw het allemaal luistert, voor je een goede opleiding hebt, die excellente leraren aflevert. Het zijn én de stevige selectiegesprekken, én de veeleisende docenten, én het uitdagende curriculum, én het beroepsperspectief, én (indien nodig) de gewogen loting op basis van eindexamencijfers, die samen zorgen voor de juiste match van ambitieuze student en veeleisende opleiding.

Een belangrijke factor hierbij is tijd. Het duurt even, voor je de juiste aanpak van intake- en selectiegesprekken ontwikkeld hebt. Voordat de docenten op een lerarenopleiding die ‘onder de streep’ functioneren, naar de uitgang begeleid zijn. Voordat aspirant-studenten tijdens open dagen (de belangrijkste factor in studiekeuze) om zich heen kijken en in de kleine details de hoge eisen en kwaliteit van de opleiding herkennen. Dat heb je niet volgend jaar allemaal veranderd. Finland doet het vanaf de jaren ‘90 goed, maar begon met het hervormen van het onderwijssysteem in de jaren ’70. Er kan dus zomaar twintig jaar overheen gaan.
Het vervelende is, dat het dan niet helpt als de overheid lerarenopleidingen afrekent op het ‘produceren’ van zoveel mogelijk diploma’s in zo kort mogelijke tijd. Docenten die studenten willen uitdagen, doen dat dan vaak voor eigen risico (en soms zelfs rekening). Het kost namelijk meer tijd en moeite, en de kans bestaat dat (op korte termijn) minder studenten de eindstreep halen. Pak je het echter goed aan, dan zal een veeleisende opleiding op langere termijn meer, en meer ambitieuze studenten aantrekken. Dat is volgens mij de belangrijkste les van het SBO-rapport.
Ik acht minister Van Bijsterveldt intelligent genoeg om dit alles te doorzien. Hopelijk durft ze het ook aan om hierin beslissingen te nemen waarvan zij de echte resultaten als minister waarschijnlijk niet meer zal meemaken.

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.