>Open vensters in het VO in Nederland

>Sinds gisteren heeft het voortgezet onderwijs in Nederland de ramen opengegooid. De website www.schoolvo.nl is online, waar iedereen de resultaten van alle VO-scholen in Nederland kan opvragen. Het is een huzarenstukje geweest om zoveel verschillende cijfers in zo’n overzichtelijke, bruikbare website inzichtelijk te maken. Het VO maait hiermee het gras voor de voeten weg van Trouw, Elsevier en andere media, door zelf eerder en uitgebreider alle resultaten op het gebied van leerlingenaantallen, examencijfers, tevredenheid én financiën te rapporteren. Ik ken geen sector in Nederland die transparanter is in wat ze doet met het belastinggeld dat ze ontvangen.
Tegelijk knaagt er iets. Zelf ben ik zo’n ouder die zich oriënteert op een VO-school. Ik ben ook nog eens hoogopgeleid en weet wel raad met statistieken en tabellen. Het helpt bovendien dat ik beroepshalve weet hoe de indicatoren van de website zijn opgebouwd. Maar krijg ik nu snel een goed beeld van wat de meest geschikte school voor mijn dochter is?
Het antwoord is helaas nee. Mijn dochter vind het bijvoorbeeld belangrijk dat de school niet te groot is, en ‘de kantine niet te druk’. Ze wil bovendien zelfstandig kunnen werken, dat is ze gewend van haar basisschool. Ze houdt ook erg van dansen en hoopt dat dat op haar VO-school ook gegeven wordt. Tot slot (en dat vind ik dan als ouder weer) moeten er wel eisen aan de leerlingen gesteld worden, maar moet er niet een te competitief klimaat in de school heersen.
Dan zeggen al die cijfers en grafieken me niet zoveel. Ik kan zoeken in beleidsdocumenten die zelfs ook op de site staan, maar die blijven toch erg algemeen en staan vol met management-speak. Ik ga voor deze criteria toch vooral af op de belangrijkste bron die ouders sinds jaar en dag gebruiken: de verhalen van andere ouders. Als díe bron nog zou toegevoegd worden, bijvoorbeeld met een ‘forum’-optie, dan was schoolvo.nl echt helemaal af. Maar nogmaals: petje af voor wat nu al gerealiseerd is.

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.