This page was exported from De Professionele Dialoog [ https://www.hartgerwassink.nl ]
Export date: Thu Apr 25 1:46:57 2019 / +0200 GMT

>Professionaliseren op de werkplek door leraren: een praktijkvoorbeeld


>Een tijd geleden blogde ik over de experimenten van Dylan Thomas, om leerlingen meer betrokken te krijgen in de klas. Een van de tips was, om het geven van beurten eens anders aan te pakken. Niet zomaar vingers laten opsteken en willekeurig leerlingen aanwijzen die het antwoord mogen geven, maar eerst leerlingen een antwoord op een blaadje laten schrijven en dan pas vragen wat er zoal opgeschreven is. Het is een heel simpele manier om te voorkomen dat altijd de snelste leerlingen een beurt krijgen, en de andere leerlingen afhaken, niet meer nadenken over een antwoord en dus niets meer leren.
Gisteren kreeg ik bijgaand mailtje doorgestuurd van een pabodocent die de tip had doorgegeven aan haar studenten, waarvan een er gewoon mee begonnen was op haar stage. Die student stuurde haar een tijd later deze enthousiaste mail terug: het werkte! 
Wat ik hier nou zo leuk aan vind, is niet zozeer dat hiermee bewezen is hoe je 'het beste' beurten kunt geven. Ongetwijfeld zijn er situaties waarin het werken met zo'n kladblaadje niet handig is, en het beter werkt om toch alleen vingers op te laten steken. Waar het mij om gaat, is dat een leraar (in opleiding, in dit geval) begint bij de vraag: hoe kan ik mijn lesgeven verbeteren? Ze pikt daarvoor een idee op van een docent, en heeft hier zelf mee geƫxperimenteerd in haar klas, om tot een werkvorm te komen die het beste bij haar past. Ze kijkt wat werkt, en tot slot deelt ze haar ervaring ook nog eens met een ander.
Het toont aan dat ook het opleiden van docenten niet het 'vullen van een vat' is, maar het 'ontsteken van een vuur'. We moeten leraren niet voorschrijven hoe ze het beste les kunnen geven, maar de situatie creƫren, en het materiaal en de instrumenten aanwezig laten zijn, waaruit zij zelf de wijze van lesgeven kunnen opbouwen die het beste bij hun en bij hun situatie passen. Een kennisbasis voor docenten is een noodzakelijke basivoorwaarde, maar het eigen onderzoek naar aanpak, effectiviteit en mogelijke verbeteringen van het lesgeven, dat is de kern van het werk van de leraar als professional.
Post date: 2011-02-09 12:32:00
Post date GMT: 2011-02-09 10:32:00
Post modified date: 2011-02-09 12:32:00
Post modified date GMT: 2011-02-09 10:32:00
Powered by [ Universal Post Manager ] plugin. HTML saving format developed by gVectors Team www.gVectors.com