>Wetenschappelijke werving van schoolleiders

>Bij toeval stuitte ik op een onderzoeksverslag van twee Eerst de Klas-studenten, Marius Bilkes en Kees van der Velden, die nagaan in hoeverre de werving van schoolleiders in VO gebaseerd is op wetenschappelijke inzichten. Een voor de hand liggende vraag, die gek genoeg nooit eerder beantwoord werd. Dat zijn vaak de beste vragen.
Uit het (kleinschalige) onderzoek blijkt dat er een aantal categorieën eigenschappen zijn die in wervingsprocedures bovenmatig belangrijk worden gevonden, zonder dat hier een basis voor wordt gevonden in onderzoek. Hier gaat het om opleidingsniveau en ervaring. Daarnaast krijgen ‘omgaan met de omgeving’ en ‘harde’ organisatiecompetenties als financieel management meer nadruk dan ‘zachte’ competenties als empathie en het zijn van een rolmodel. Terwijl onderzoek na onderzoek juist laat zien dat die laatste competenties veel belangrijker zijn voor effectief leiderschap.
Heel interessant onderzoek dus, dat verder uitgebouwd zou kunnen worden. Bovendien zou, zo merken ook de auteurs op, in nieuw onderzoek ook de werving van middenmanagement betrokken kunnen worden. Want wat geldt voor de rector, geldt net zo goed voor de afdelingsleider.

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.