Eigenaarschap en verantwoordelijkheid van leraren

Begrippen als eigenaarschap, verantwoordelijkheid, professionele ruimte en gedeeld leiderschap staan volop in de belangstelling, niet alleen in het onderwijs, maar ook daarbuiten. Maar hoe geef je hier nu concreet vorm aan? In de loop van de tijd heb ik hier verschillende presentaties over gegeven en met groepen schoolleiders en leraren mee gewerkt. In een serie blogberichten wil ik de komende tijd een aanpak beschrijven, die ik op grond van mijn ervaring ontwikkeld heb.

Ik baseer met hierbij vooral op Policy Governance®. Dit is een systeem voor effectief besturen, waarvan ik de principes vertaal naar het niveau van leidinggeven en samenwerken. Dit koppel ik aan concepten als gespreid leiderschap, Policy Governance en dialogische communicatie. Een verantwoording van bronnen volgt nog. Het voordeel van Policy Governance is, dat het uitgangspunten kent, die van toepassing zijn op alle niveaus in de organisatie, van de interactie van leerling en leraar, tot aan de samenwerking tussen toezichthouder en bestuurder. Zo ontstaat er een congruent, waardengebaseerd werkproces waarin iedereen naar vermogen zijn rol en verantwoordelijkheid kan nemen.

Ik ben erg benieuwd naar reacties uit de praktijk op deze aanpak. Die zijn dan ook van harte welkom, via het reactieformulier onderaan de pagina, of via mijn contactpagina.

In de serie komen achtereenvolgens aan de orde:

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.