Nieuw leernetwerk ‘Leidinggeven aan de binnenkant’

Hoe hou je als leidinggevende ‘de zaag scherp’, om met Covey te spreken? In de loop der jaren heb ik ervaren dat voor veel schoolleiders het gangbare aanbod van cursussen en trainingen niet altijd meer voldoende is. Je wilt af en toe ook, naast inhoudelijke verbreding, wat meer persoonlijk de diepte in. Wat betekent leiderschap voor jou, en hoe kun je, na zoveel jaar ervaring, nog eens een ‘draai’ maken om je effectiviteit als leidinggevende te verhogen?

Het afgelopen jaar heb ik meegeholpen vorm te gegeven aan een nieuw leernetwerk: ‘Leidinggeven aan de binnenkant van de school’. In een aantal bijeenkomsten wordt op drie sporen geleerd over het thema leiderschap in de school:

  • actiespoor: de eigen ambities omzetten naar activiteiten of interventies in de schoolorganisatie (waarmee wil ik vooral aan de slag?)
  • reflectiespoor: het verder ontwikkelen van je eigen schoolleiderschap (wat leert de eigen schoolpraktijk mij en hoe kan ik dat verbinden met literatuur en onderzoek?)
  • onderzoekspoor: het objectiveren van wat er in de eigen school gebeurt (wat zou ik willen weten en hoe pak ik dat aan?)

Marc Coenders en Klaas Pit zijn dit leernetwerk gestart en hebben mij daarbij gevraagd om het onderzoekspoor vorm te geven. Ik vind het een mooie vorm van leren, omdat er een balans is tussen de inhoudelijke inbreng (theorie), de persoonlijke reflectie, waarin ook inzet van de deelnemers zelf gevraagd wordt, en de handreikingen die worden gedaan om gestructureerd, met een onderzoeksmatige blik, naar de eigen praktijk te kijken. Na wat zoeken en uitproberen in de aanpak, hebben we nu een goede vorm gevonden. We gebruiken het gedachtegoed van Thijs Homan over complexiteit bij organisatieverandering, en de theorie over gespreid leiderschap, als belangrijke inhoudelijke kaders.

Voor het komend najaar willen we een nieuw netwerk starten. Schoolleiders die hiervoor belangstelling hebben, kunnen zich bij mij, of bij Klaas Pit of Marc Coenders, aanmelden. In deze flyer vindt u meer informatie.

Enkele belangstellenden hebben te kennen gegeven ook buiten de grenzen van het onderwijs te willen kijken. Als er leidinggevenden uit zorg, of andere sectoren zijn die dit een interessante vorm van leren vinden, zijn zij van harte uitgenodigd ook deel te nemen. We kunnen kijken of we dan een ‘intersectoraal’ leernetwerk kunnen starten.

We streven ernaar een gebalanceerde groep samen te stellen, waarin deelnemers elkaar op een goede manier kunnen aanvullen, en zich vertrouwd genoeg voelen om lastige thema’s met elkaar te bespreken. Een uitgangspunt is dat u samen met een collega deelneemt aan het netwerk, om de opbrengst voor uw school maximaal te maken.

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.