Dialoog in interactie

Naar aanleiding van een vraag van een oud-collega heb ik een workshop van vorig jaar op mijn website gezet (onder Werkmateriaal, een nog wat mager gedeelte van deze site, moet ik toegeven). Het is een workshop die ik gaf op de bijeenkomst ‘Verleiden tot leren’, georganiseerd door bureau Medemogelijk.

In die workshop wilde ik mensen in dialoog brengen rond het thema, om erachter te komen wanneer zij zelf verleid worden om te leren, en om te horen wanneer dat bij anderen gebeurde. Nu kun je dat gewoon rechtstreeks aan elkaar vragen, maar zoals dat wel vaker is met spannende onderwerpen, de kans is groot dat je een ontwijkend, sociaal-wenselijk of helemaal geen antwoord krijgt. Terwijl een thema als ‘leren’ pas interessant wordt, als het gaat om de momenten waarop het spannend wordt, waarop je het even niet wist, waarop het zweet je uitbrak, maar je er toch doorheen kwam (of juist niet, en de leerervaring pas later kwam). Maar ga je dat in een workshop van 30 minuten vertellen tegen relatieve wildvreemden?

Waarschijnlijk niet als ze het je zomaar vragen. Waarschijnlijk wel als het gesprek ernaar is, als je het gevoel hebt serieus genomen te worden, gelijkwaardig bent aan de anderen, niet het gevoel hebt het ‘goede antwoord’ te moeten geven, of een discussie te moeten winnen. Kortom, als er sprake is van een dialoog. Met dat in mijn achterhoofd ontwikkelde ik deze workshop. Het leverde een scala aan korte, soms kwetsbare en altijd leerzame verhalen op, die mensen met elkaar in dit korte tijdsbestek met elkaar deelden.

En waarom werkte het? Om een dialoog te starten probeer ik eerst altijd mensen uit de ‘snelle’, dagelijkse dynamiek te halen. Vertragen is hier het sleutelwoord. In de tweede plaats probeer ik iedereen gelijkwaardig te maken in het gesprek. Dat gaat goed door iedereen vanuit dezelfde bron (basis) een eigen verhaal te laten vertellen. Hier zijn dat twee gedichten. Het verhaal wat mensen vertellen kan overigens heel kort zijn. Daarna laat ik mensen op een gelijkwaardige, dialogische manier op elkaar reageren.

Dat is het lastigste punt, want dit moet goed begeleid worden. Je moet het gesprek open laten en tegelijk streng blijven op de vorm (niet aanvallen, niet ja-maren, geen ongevraagde tips geven, alleen open associëren ofwel respons geven). Als je zo eenmaal het gesprek vertraagd hebt, iedereen gelijkwaardig hebt, en losgemaakt hebt van een bepaald vooropgezet doel of belang, dan komen vaak de mooiste interacties op gang.

         

Een gedachte over “Dialoog in interactie

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.