Ruimte creëren voor meer

Ruimte creëren voor meer, dat is de titel van de workshop die ik op 31 augustus zal verzorgen op de Learning Lane. Ik zal hier niet de hele beschrijving herhalen, die is ook op de website van de Learning Lane te lezen. De workshop (inschrijven kan nog!) is een volgende versie van de workshops die ik sinds een paar jaar geef over eigenaarschap, professionele ruimte, verantwoording en dialoog in organisaties. Al die termen horen bij elkaar, en dit keer kies ik voor de focus op ruimte creëren. De basis van het verhaal heb ik een tijd geleden in een serie blogposts beschreven. Die kern is vrij simpel: het gaat om doelen, kaders en dialoog.

Vanmiddag heb ik me erover gebogen om weer een nieuwe draai aan de workshop te geven. Mijn doelgroep bestaat dit keer uit HRD-professionals, die mijn benadering niet zozeer zelf gaan gebruiken, maar (hoop ik) vooral gaan inzetten om het werk voor de professionals voor de organisaties aan wie ze adviseren betekenisvoller te maken. Dan moet mijn boodschap wel pakkend zijn natuurlijk. Ik heb daarom, in de goede traditie van de managementliteratuur, een aantal catchy afkortingen bedacht. Ik geef onmiddellijk toe: ze kunnen nog puntiger (suggesties welkom 😉

Doelen moeten in mijn ogen niet zozeer SMART zijn, maar vooral DRESS. Ze moeten namelijk weergeven wie de Doelgroep is, welk Resultaat er gehaald moet worden, Eigen initiatief Stimuleren en Specifiek genoeg zijn om vertrouwen te hebben in de professional die er uitvoering aan gaat geven.

Kaders moeten er zo min mogelijk zijn, en vooral FEWAR zijn. Ja, dat spreek je uit als ‘fewer’, minder dus. Kaders beschrijven alleen wat Financieel, Ethisch en Wettelijk gezien,  en op basis van Afgesproken werkwijzen en een Risico op imagoschade ongeoorloofd is in de organisatie. Professionals interpreteren de (relatief ruime) doelen en kaders en leggen uit eigen initiatief verantwoording af over wat ze daarmee bereikt hebben. Dit in tegenstelling tot de afrekening die doorgaans plaatsvindt op SMART targets en waar alle betrokkenheid, energie en motivatie van professionals vakkundig de grond mee wordt ingeboord.

De reden, in mijn opvatting, dat doelen en kaders geformuleerd worden, is om de dialoog over de essentie van de organisatie te faciliteren. Ze leveren door het stellen ervan door het management, de interpretatie, uitvoering en verantwoording ervan door de uitvoerende professionals, als het ware de brandstof voor het voortdurende gesprek over wat mensen in de organisatie samen willen bereiken. De dialoog vormt daarmee geen extraatje, maar het hart van het communicatieproces in de organisatie.

De dialoog is er dus niet vanzelf, maar vormt een ruimte die je kunt creëren door zorgvuldig je doelen en kaders op te stellen. En dat is de boodschap waar ik tijdens mijn workshop weer hoop mee aan de slag te kunnen en feedback op te krijgen.

 

Zo kom ik zelf, in dialoog met mijn ‘publiek’ ook weer verder in mijn verhaal. Net keek ik wat oudere versies van de workshop door en zag dat ik dit verhaal in verschillende versies al vanaf 2008 vertel. Soms ben ik bang dat ik in herhalingen val. Aan de andere kant, zoals kunstenaar Klaas Gubbels in het miniportret met Jan Siebelink in de video hieronder zegt: “Wie niets te zeggen heeft, bedenkt steeds iets nieuws. Wie iets te zeggen heeft, blijft dat zijn hele leven herhalen.”

Get Microsoft SilverlightBekijk de video in andere formaten.

         

2 gedachten over “Ruimte creëren voor meer

  1. Op de fiets van school terug naar huis samen met een collega stuitten wij ook op dit thema. We constateerden dat we het heel natuurlijk vinden om na te denken over hoe we meer ruimte aan leerlingen kunnen geven. Maar ruimte geven aan collega’s is veel moeilijker. En is is “ruimte geven”eigenlijk geen paradox. Is het niet “geen ruimte ontnemen”. Nog mooier is wat jij schrijft Hartger “ruimte creëren”. En je hebt gelijk: blijf bij je eigen thema. Misschien kun je bij het begrip “ruimte creeren”opnemen “samen”. Dan wordt de betekeniswolk weer een klein beetje groter: samen ruimte creëren.

    1. Dank je wel Arianne, prachtige aanvulling! Ik ga het verwerken in mijn workshop. En laat uiteraard nog weten hoe de deelnemers erop reageerden! Mooi ook die paradox tussen ruimte geven aan leerlingen en ruimte geven aan collega’s. Ook met leerlingen kan ik me voorstellen dat ie er anders naar gaat kijken als je spreekt over ‘samen ruimte creëren.’

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.