This page was exported from De Professionele Dialoog [ https://www.hartgerwassink.nl ]
Export date: Tue Nov 21 20:09:43 2017 / +0100 GMT

Het Alternatief voor #SamenLeren



Er is het cliché dat we ons Martin Luther King nu niet meer zouden herinneren, als hij zijn toespraak begonnen was met de zin ‘I have a strategic plan'. Zo is er niemand die 's ochtends naar z'n werk fietst en denkt: “Yes, excellentie! We mogen weer!” (Als er een leraar is, die dat vanochtend dacht, trakteer ik hem of haar op appeltaart–zelfgebakken nog wel. Want daar wil ik dan meer van weten).

Dat geeft aan dat taal belangrijk is. Wat serieuzer, maar niet minder overtuigend, heeft Paul Verhaeghe laten zien hoe taal ons denken vormt. En waarom het praten over scoren, falen, en, inderdaad ‘excellentie', in het onderwijs leidt tot een performatief discours dat leerlingen en leraren depressief maakt en psychopatisch gedrag beloont.

Vandaag beloofde ik dit:

https://twitter.com/hartgerwassink/status/516932022313684992

https://twitter.com/hartgerwassink/status/516932419497521152

Hieronder het resultaat. Ik ben er niet bij morgenavond in De Balie. Maar ik daag de aanwezigen daar weer uit om deze tekst er daar ook eens bij te nemen. Het is de eerste pagina van Samen Leren, maar dan anders.

Update: de originele tekst van deze eerste pagina is onderaan mijn tekst te vinden. De hele tekst in pdf is onder andere hier te downloaden.

Samen Leren

Ons doel is het Nederlands onderwijs een van de meest betekenisvolle ter wereld te maken. Onderwijs waarin geëngageerde leraren samen elke dag bezig zijn om het onderwijs te verbeteren, om zo de cognitieve, fysieke, sociale en persoonlijke ontwikkeling van alle leerlingen te bevorderen en iedere leerling tot ontplooiing te laten komen.

Om dit doel te realiseren bouwen we voort op het Nationaal Onderwijs Akkoord, op de Lerarenagenda en de sectoraanpakken zoals VO2020. Er is echter op drie gebieden extra actie nodig: de verbetercultuur op scholen, de wens van veelbelovende studenten om leraar te worden en de rol van de beroepsgroep.

Verbetercultuur

Allereerst willen we een grote stap vooruit maken in het creëren van een verbetercultuur op scholen. Een cultuur waarin leraren voor elkaar beschikbaar zijn, om van elkaar te leren, en elke dag gezamenlijk zich afvragen of ze het onderwijs geven, dat ze willen geven. Hiervoor zijn zes extra acties nodig:

Als we dit realiseren zal de kwaliteit van het onderwijs van de huidige groep leraren stijgen.


En zo luidt de originele tekst van de eerste pagina:

Ons doel is het Nederlands onderwijs één van de beste ter wereld te maken. Onderwijs waarin topleraren samen elke dag bezig zijn om het onderwijs te verbeteren, om zo de cognitieve, manuele, sociale en persoonlijke ontwikkeling van alle leerlingen te bevorderen en het maximale uit iedere leerling te halen. Om dit doel te realiseren bouwen wij voort op het Nationaal Onderwijs Akkoord, op de Lerarenagenda en sectoraanpakken zoals VO2020. Er is echter op drie gebieden extra actie nodig: de verbetercultuur op scholen, de wens van toppers om leraar te worden en de rol van de beroepsgroep.

Verbetercultuur

Allereerst willen we een grote stap vooruit maken in het creëren van een verbetercultuur op scholen: een cultuur waarbinnen leraren van en met elkaar leren, en elke dag gezamenlijk het onderwijs verbeteren. Hiervoor zijn zes extra acties nodig:

Als we dit realiseren zal de kwaliteit van het onderwijs van de huidige groep leraren stijgen.

 

 


Post date: 2014-09-30 21:16:18
Post date GMT: 2014-09-30 20:16:18
Post modified date: 2014-10-01 08:16:07
Post modified date GMT: 2014-10-01 07:16:07

Powered by [ Universal Post Manager ] plugin. MS Word saving format developed by gVectors Team www.gVectors.com