Normatieve professionalisering revisited

Vorige week kwam de brochure ‘Leraren en het goede leren’ uit, waarmee we een tussenstand geven van (ruim) twee jaar onderzoek in het lectoraat Normatieve Professionalisering. Meer over de brochure op het weblog van het lectoraat. Daar is hij ook te downloaden.

Gisteren was ik op bezoek bij het team van Pabo Windesheim in het centraal gelegen Steenwijk (waar Fredeshiem overigens een verrassend prettige locatie bleek). Daar hield ik een verhaal hoe je normatieve professionalisering ook kunt bezien vanuit de trits Engagement, Excellentie en Ethiek, iets dat ik ontleen aan Howard Gardner. De Prezi van die presentatie kun je hieronder bekijken.

Wat me opviel bij die bijeenkomst, is de grote worsteling die veel docenten hebben met dit thema. Niet omdat ze het niet begrijpen of vaag vinden (wat mijn angst nog wel eens is). Integendeel, ze herkennen het als de kern van het vak van leraar. Maar tegelijk merken ze hoe groot de dagelijkse druk is van de systeemkant van het werk: het voldoen aan allerlei normen, procedures en protocollen. Zoals een van de docenten verzuchtte: ‘We zeggen allemaal dat we dit belangrijk vinden, maar waarom DOEN we het dan niet ?!’

Ik stond met mijn mond vol tanden. Iemand anders een antwoord?

 

         

Een gedachte over “Normatieve professionalisering revisited

  1. Zeer herkenbaar! Ook ik kom in de pabo’s die ik bezoek en ken deze spanning tegen tussen de externe druk, veelal instrumenteel en niet inspirerend ingevuld, en de intern gevoelde en gedragen noodzaak om in de geest van Biesta en Stevens te werken aan het opleiden van leraren die nieuwsgierig zijn naar het leren van leerlingen (en het leren van henzelf). De enige remedie hiertegen is het werken vanuit een eigen opleidingsconcept en een opleidingsmanagement dat (al dan niet in vereniging met andere opleidingen) tegenwicht biedt aan deze externe druk: pas toe of leg uit dat je het anders doet. En probeer daarbij het werkveld als een blok achter je te krijgen.

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.