Ondertussen bij NIVOZ

Sinds augustus 2013 ben ik verbonden aan NIVOZ. Daar ben ik begonnen met het opzetten van het Forum. Dat loopt nu een jaar en begint steeds meer vorm te krijgen. Weliswaar nog vooral in de vorm van een website, dus wat aanbodgericht, maar we merken dat we die basis nodig hebben, om de brede dialoog (die ons uiteindelijk voor ogen staat) goed te kunnen voeren. Er staat inmiddels heel wat op die website, wat ik op deze manier ook weer eens via mijn eigen blog onder de aandacht wil brengen.

Het idee van het Forum is, dat we de dialoog tussen onderwijspraktijk en -onderzoek willen helpen verdiepen, om zo leraren en schoolleiders beter in staat te stellen hun praktijk te legitimeren. Die legitimatie wordt nu vaak vooral gezocht in ‘smalle’ opbrengsten: toetsscores, eindexamencijfers en doorstroomrendementen. Het zijn de gangbare indicatoren die ook in het meeste onderwijsonderzoek worden gebruikt, om te bepalen wat ‘effectief’ onderwijs is.

Ons uitgangspunt is, dat goed onderwijs over meer gaat dan alleen effectiviteit. Hoe kun je dat meer nu zichtbaar of waarneembaar maken? En hoe kun je daarmee ook onderbouwing en legitimatie geven aan de keuzes die je maakt in je school? Wat vraagt dat aan persoonlijke keuzes, en verantwoording daarover, van jou als leraar, en van jou als schoolleider? Niet te vergeten: als bestuurder en toezichthouder.

We hebben hierop geen pasklare, sluitende antwoorden. Wel begint langzamerhand het geheel aan artikelen over onderzoek en praktijkvoorbeeld een mooie verzameling te worden. Neem eens een kijkje op het Forum en laat me weten wat je ervan vindt. Wat mis je nog? Welke suggesties heb je? We horen het graag.

Om de verbinding te leggen tussen het Forum en de actualiteit, zijn we sinds kort ook begonnen met het schrijven van opinies. Dat zijn korte stukjes, waarin we willen laten zien vanuit welke (bredere) vragen je bepaalde concrete, actuele vraagstukken over goed onderwijs ook kunt benaderen. We hopen hiermee de dialoog over goed onderwijs te voeden en verdiepen. Voorbeelden van de opinies die ik tot nu toe geschreven heb, vind je hieronder:

We zijn erg benieuwd of dat inderdaad helpt bij het bieden van de legitimatie en onderbouwing voor goede onderwijspraktijk, die in het gangbare discours over goed onderwijs zo vaak ontbreekt. Nogmaals: reacties welkom!

         

Geef een reactie

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.