Van de week kreeg ik de vraag uit mijn netwerk hoe ik met een Policy Governance-bril naar de casus ‘Prof. B.’ kijk. Wat is hier de verantwoordelijkheid van de raad van toezicht? Was de casusContinue reading
Horizontale onderwijsvernieuwing: van hoofd naar hart
We hebben in het onderwijs te maken met enkele hardnekkige problemen. Het streven naar inclusief onderwijs, wat ooit ‘weer samen naar school’ heette en nu ‘passend onderwijs’, is al zo’n 30 jaar oud. De problemenContinue reading
Verantwoorden van brede onderwijsdoelen. Terugblik op de studiereis
Op het vliegveld van Boston een laatste blog over de laatste twee scholen die we bezocht hebben: de Francis W. Parker School in Devens, en de Boston Arts Academy. We hadden een uitdagend reis- enContinue reading
“Understanding what our fears are” – over equity en creativiteit op High Tech High
Een belangrijk thema dat ik nog onvoldoende kwijt kon in mijn blogs over High Tech High is ‘equity’. Ik heb het wel kort aangestipt, als overkoepelend principe van High Tech High, maar heb het voorContinue reading
“I’m a learner with them.” Verantwoording van leren-als-proces
Alweer de tweede en laatste dag van ons bezoek aan High Tech High. Morgen heel vroeg, midden in de nacht eigenlijk, vertrekken we naar Boston, om daar nog twee andere scholen te bezoeken. Daarover laterContinue reading