(Bijdragen aan) boeken en brochures
Wassink, H., & Stevens, L. (2018). Leiderschap in onderwijs: from value to action. In L. De Man & W. Steensels (Eds.), De directeur vandaag. Perspectieven in schoolleiderschap. Brussel: Politeia.
Wassink, H. (2018). ® zijn als leider. Neer: Uitgeverij Kloosterhof bv.
Wassink, H. (2017). Macht, gezag en de kracht van dialoog. In F. Hulsbos & S. van Langevelde (Eds.), Gespreid leiderschap in het onderwijs. Elkaar invloed gunnen voor vernieuwing. (pp. 60–73). Utrecht: Kessels en Smit Publishers.
Oliver, C. (2016) Aan de slag met Policy Governance. Naar integer en doelgericht toezicht en bestuur. Amsterdam: Mediawerf.
(Oorspronkelijk verschenen als Getting started with Policy Governance. San Francisco, Jossey-Bass, 2009). Vertaling: Hartger Wassink en Helmie van Ravestein)
Bruin, A., Wassink, H., & Bakker, C. (2016). Kiezen voor persoonsvorming. Identiteitsontwikkeling van leerling en school. Culemborg: Phronese.
Bakker, C., & Wassink, H. (2015). Leraren en het goede leren. Manifest lectoraat Normatieve Professionalisering Utrecht: Hogeschool Utrecht.
Wassink, H. (2013) Ruimte vinden binnen de kaders. In: Korenhof, M., de Kruif, Renée, & De Laat, Maarten, Leren van Aruba. Professionaliseren van leraren in netwerken. Heerlen: Open Universiteit/LOOK (pp. 198-205).
Download hier dit hoofdstuk
Wassink, H. & Bakker, C. (2013) Het goede leren. Over normatieve professionalisering van leraren. In R. Kneyber & Evers, J.: Het alternatief. Weg met de afrekencultuur in het onderwijs! (pp. 223-236). Amsterdam: Boom
Wassink, H. (2012). Policy Governance: Rijnlands denken American Style? In G. van Luin & Pit, K. (red.), Rijnlands schoolleiderschap. Naar meer verbinding en vertrouwen in vakmanschap. Een verkenning, pp. 43-56. Alphen a/d Rijn: Kluwer.
Download hier de tekst van dit hoofdstuk
Wassink, H. (2012). Identificerend leiderschap. In C. Bakker, Berg, B. van den, Broers, A., Fortuin-Van der Spek, C., Kalsky, M., Roemer, J. en Wassink, H. (red.), Identiteit in beweging. Essays en verhalen over schoolontwikkeling, pp. 70-75. Amersfoort: CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Download hier het hoofdstuk Identificerend leiderschap.
Van den Berg, B., Fortuin-van der Spek, C., Van der Harst, A. en Wassink, H. (2011). Onze school is een verhaal. Identiteit als kwaliteit. Amersfoort: CPS Onderwijsontwikkeling en advies.
Download hier hoofdstuk 2: Leren en leven met hart en ziel.
Van Dijck, H. en Wassink, H. (2010). Intern toezicht op onderwijsbestuur. Synergie in samenwerking tussen bestuur en toezichthouder. Alpen aan den Rijn: Kluwer.
Niet langer leverbaar, download hier de pdf.
Galenkamp, H. en Wassink, H. (2009). Dit is wat mij drijft. Over leidinggeven aan onderwijs. Amersfoort: CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Wassink, H., Van den Berg, B., Fortuin-van der Spek, C. en Van der Harst, A. (2009). Dialogica. Brede identiteitsontwikkeling als bron voor verbondenheid, diversiteit en kwaliteit. Amersfoort: CPS Onderwijsontwikkeling en advies.
Rapporten
Skills-platform. 2016. Skills voor de toekomst: een onderzoeksagenda. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). (Meegewerkt aan hoofdstuk 5: Persoonsvorming en sociaal-emotionele ontwikkeling, pp. 39-44)
Hooge, E.H., Wassink,H. (2015). Leren van besturen. Collegiale bestuurlijke visitatie in het voortgezet onderwijs, een verkenning naar condities en aanpak. Tilburg/Nijmegen: TIAS (Universiteit van Tilburg)/de Professionele Dialoog
Hulsbos, F., Andersen, I., Kessels, J. & Wassink, H. (2012). Professionele ruimte en gespreid leiderschap. Heerlen: Open Universiteit/LOOK
Janssen, S., Goes-Daniëls, M., & Wassink, H. (2012). Een vliegende start: hoe hou je die vast? Aan de start van teamontwikkeling bij de Dutch Health Tech Academy. Heerlen: Open Universiteit/LOOK.
Beers, R., Berkers, R., Kreijns, K., & Wassink, H. (2012). Digitaal leren moet je leren. ICT-ontwikkeling in teams op SG Were Di. Heerlen: Open Universiteit/LOOK
I. Diepstraten, H. Wassink, S. Stijnen, R. Martens, & J. Claessen (Eds.), Professionalisering van leraren op de werkplek. Heerlen: Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit; hierin meegewerkt aan de hoofdstukken:
- Diepstraten, I., Laat, M. de, & Wassink, H. (2011). Netwerken werkt?! In I. Diepstraten, H. Wassink, S. Stijnen, R. Martens, & J. Claessen (Eds.), Professionalisering van leraren op de werkplek (pp. 113-122). Heerlen: Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit.
- Vrieling, E., Bastiaens, T., Stijnen, S., & Wassink, H. (2011). Het bevorderen van zelfgestuurd leren van pabostudenten. In I. Diepstraten, H. Wassink, S. Stijnen, R. Martens, & J. Claessen (Eds.), Professionalisering van leraren op de werkplek (pp. 101-111). Heerlen: Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit.
- Evers, A., Wassink, H., Kreijns, K., Heijden, B. van der, & Vermeulen, M. (2011). Het organiseren van informeel leren van leraren op de werkplek. In I. Diepstraten, H. Wassink, S. Stijnen, R. Martens, & J. Claessen (Eds.), Professionalisering van leraren op de werkplek (pp. 81-89). Heerlen: Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit.
- Thurlings, M., Wassink, H., Bastiaens, T., Stijnen, S., & Vermeulen, M. (2011). Feedback als cruciale factor voor leerresultaat. In I. Diepstraten, H. Wassink, S. Stijnen, R. Martens, & J. Claessen (Eds.), Professionalisering van leraren op de werkplek (pp. 91-100). Heerlen: Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit.
- Janssen, S., Wassink, H., Jansen, F., Bastiaens, T. J., & Stijnen, S. (2011). “Blijvend bekwaam”: professionele en teamontwikkeling verbonden. In I. Diepstraten, H. Wassink, S. Stijnen, R. Martens, & J. Claessen (Eds.), Professionalisering van leraren op de werkplek. Heerlen: Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit.
Kamminga, E., Wassink, H., Van der Vloed, F., Smolenaars, J., & Van Allemeersch, I. (2009). Een ongemakkelijke waarheid. De aanpak van grotestedenproblematiek op scholen voor voortgezet onderwijs. Amersfoort: CPS.
Faculteit ICA, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (2007). Passie is besmettelijk. Over inspirerend lesgeven. [10 portretten van hogeschooldocenten]
Wassink, H. (1996). De veranderende rol van het management van AOC’s. Wageningen Universiteit: Vakgroep Onderwijskunde.