2018
- Wassink. H. (2018). ‘Er’ zijn als leider. Grip op de paradox van goed leiderschap. Tijdschrift voor positieve psychologie, (3) 4 (november), 11-15
- Wassink, H en Jongstra, W. (2018). Leiding geven aan innovatie; wie neemt het voortouw? In: Bas van den Berg, Bob Koster en Monique Leijgraaf (red.): Hart voor Leren en Vernieuwen. Tien jaar Master Leren en Innoveren in Utrecht, pp 76-79.
- Wassink, H. (2018). De Post-It® methode: betekenisvol en handzamen interviewen. Kwalon, Tijdschrift voor Kwalitatief Onderzoek, (23)3, 40-47
- Wassink, H. (2018). Perspectieven op intern toezicht. Op zoek naar houvast. De Nieuwe Meso, 5 (1), 58-63
- Wassink, H., Ruijgrok, C., & Hermsen, B. (2018). Het fysieke aspect van reflectie. Een speelse ingang tot betekenisvol leren van leraren. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 39(1), 5–14.
2017
- Wassink, H., & George, S. (2017). Enabling Human Potential to Unfold Within School Environments: Education as Dialogue and Narrative at Multiple Levels. Learning for Well-Being Magazine, (4). Retrieved from https://www.l4wb-magazine.org/mag04-art03
2016
- Wassink, H. (2016). De bestuurder als ‘voorbeeldig leider’. Van 12 tot 18, (februari), 10–11.
Wassink, H., & Stevens, L. (2016). Het is steeds weer de pedagogische vraag. Van 12 tot 18, (december), 6–8. - Wassink, H. (2016). Intern toezicht namens de morele eigenaren. De Nieuwe Meso, 3(3), 15–20.
- Wassink, H. (2016). Het onderwijs neemt de opvoedkundige staak niet serieus genoeg. Interview met Ton van Rijn. De Nieuwe Meso, 3(1), 98–103.
- Wassink, H. (2016). Van taak naar verantwoordelijkheid. Goed toezicht: terug naar de basis. Goed Bestuur &Toezicht, platform voor governance, 12, 4, 44-49.
2015
- Wassink, H. (2015). Besturen als zwak proces. Over het gedachtegoed van Gert Biesta en onderwijsbestuur. De Nieuwe Meso, 2, 3, 98-104
- Wassink, H. (2015). Zelfdeterminatietheorie. hetkind Magazine #3, december. 20-22
2014
- Wassink, H. (2014). Onderwijs in transitie. Vives Magazine Nr 142, 38–39.
- Wassink, H. (2014). Het leren van professionals. Blijvend belang van Theory in Practice: Increasing Professional Effectiveness. De Nieuwe Meso 1, 1, 62-68
- Stevens, L. en Wassink, H. (2014). Een smalle kijk op onderwijskwaliteit. De Nieuwe Meso 1, 1, 96-100
- Wassink, H. en Bakker, C. (2013). Wassink, H. en Bakker, C. (2014) Normatieve professionalisering en begeleiders in het onderwijs. Beter Begeleiden Digitaal, maart 2014
2013
- Wassink, H. (2013). Laag vertrouwen en hoge verwachtingen. Pleidooi voor een andere autonomie. Meso Magazine 192, 8-12
- Wassink, H. (2013). Ieder moment doet ertoe. Van 12 tot 18, 23, 9, 26-27
- Wassink, H. (2013). Van wie is het onderwijs? Van 12 tot 18, 23, 7, 22-23
- Wassink, H. & Bakker, C. (2013) Op zoek naar balans. Instrumentele en normatieve professionalisering. Meso Magazine 191, 9-13
2012
- Jansen, Sandra, en Wassink, Hartger. (2012). Het verbinden van persoonlijke ontwikkeling en teamontwikkeling. Meso Magazine, 186, 17-21
- Meijs, Celeste, Wassink, Hartger en De Laat, Maarten (2012). Zicht op informele kennis. Opleiding en Ontwikkeling, 5, p. 44-49
- Wassink, H. (2012). Gespreid leiderschap maak je samen. Van 12 tot 18, mei, p. 24-25
- Wassink, H. (2012). Kwetsbaarheid als kracht. Van 12 tot 18, maart, p. 22-23
2011
- Wassink, H. en Dingemans, L. (2011). Van papier naar passie. Meer structuur en betekenis in de gesprekscyclus. Meso Magazine, 178, 15-18
- Wassink, H. (2011). “Wie ben ik om iets te vinden van collega’s?” Normatieve professionalisering: werkveld onderwijs. Opleiding en Ontwikkeling, 5, 20-25.
- The emotional side of policy governance. (Met Harry Nijkamp) Board Leadership, 115, May-June, 6-8
- ‘Prestatiebeloning Eerst de basis op orde–BSM Nieuws 2011.’ (Met René van Drunen) BSM Nieuws
- ‘Een vliegende start voor netwerkleren’ (Met Miriam Goes). Opleiding en Ontwikkeling, nr 2, p. 45-50
2010
- Van Dijck, H., & Wassink, H. (2010). Intern toezicht op onderwijsbestuur. Synergie in samenwerking tussen bestuur en toezichthouder. Meso Focus (Vol. 79). Deventer: Kluwer.
- Botta, G., Van Etteger, M., Foks, M., Van Hoffen, Z., Moonen, B., Odenthal, L., Sijsling, H., et al. (2010). Verandering: scholen in beweging. Instrumenten voor verandering. Amersfoort: CPS.
2009
- Gespreid leiderschap in scholen. Een dag met Jim Spillane (Met Rob Mioch en Klaas van Veen). Meso Magazine, p. 4-7
- Wassink, H., Van den Berg, B., Fortuin-Van der Spek, C., & Van der Harst, A. (2009). Dialogica. Brede identiteitsontwikkeling als bron voor verbondenheid, diversiteit en kwaliteit. Amersfoort: CPS.
- Kamminga, E., Wassink, H., Van der Vloed, F., Smolenaars, J., & Van Allemeersch, I. (2009). Een ongemakkelijke waarheid. De aanpak van grotestedenproblematiek op scholen voor voortgezet onderwijs. Amersfoort: CPS.
2008
- Over governance en verantwoordelijkheid. Meso Magazine, 161, p. 10-14
- Bruggen over de kloof. Over verantwoording, verantwoordelijkheid en ruimte voor leraren. Van 12 tot 18.
2007
- Wassink, H. (2007). Opvattingen over leiderschap in het onderwijs. “Gespreid leiderschap” in het onderwijs: oude wijn in nieuwe zakken? Meso magazine, (156), 19-22.
2006
- Thinking while leading. Understanding School Leaders’ Everyday Thinking. Opleiding en Ontwikkeling, 12, p. 29-30
- Complexer vragen, complexer advieswerk. (Met Annet Taen en Hans van Gansewinkel). Meso Magazine, 151, p. 4-8
2005
- Dagelijkse denkprocessen van schoolleiders. Meso Magazine, 141, p. 3-6
2003
- Wassink, H. (2003). De ontwikkeling en het gebruik van visie in de dagelijkse praktijk van schoolleiders. Meso magazine, (131), 3-8.
- Wassink, H. (2003). Ruimte geven of doordrukken? Hoe je met visie richting geeft aan inhoud en proces. Kader Primair, (December), 36-38.