Vanwege mijn werk voor Stichting NIVOZ lever ik regelmatig een bijdrage aan de weblogs die we beheren: www.hetkind.org en www.nivoz.nl/forum. Hieronder geef ik een overzicht van de artikelen waar ik aan meegewerkt heb.
Artikelen geschreven op het weblog NIVOZ Forum
- http://nivoz.nl/artikelen/om-iets-vinden-collegas-normatieve-professionalisering-en-onderwijs/
- http://nivoz.nl/artikelen/naar-een-bredere-opvatting-van-kennis-in-onderwijs/
- http://nivoz.nl/artikelen/leiderschap-in-onderwijs-from-value-to-action/
- http://nivoz.nl/artikelen/leiderschap-in-onderwijs-2-de-moed-om-te-creeren/
- http://nivoz.nl/artikelen/zinvol-onderwijsonderzoek-niet-antwoorden-maar-vragen/
- http://nivoz.nl/artikelen/studieochtend-curriculum-presentaties-reflecties/
2014
- Verbeek, G. en Wassink, H. (2014). Onderzoek naar zittenblijven in breder perspectief. www.nivoz.nl/forum, 19 dec 2014 http://nivoz.nl/artikelen/onderzoek-naar-zittenblijven-breder-perspectief/
- Verbeek, G. en Wassink, H. (2014). De pedagogische verantwoordelijkheid van onderzoekers: zittenblijven als casus. www.nivoz.nl/forum, 17 dec 2014 http://nivoz.nl/artikelen/de-pedagogische-verantwoordelijkheid-van-onderzoekers-zittenblijven-als-casus/
- Wassink, H. (2014). Bewegen en leerprestaties: de casus van Max. www.nivoz.nl/forum, 4 november 2014 http://nivoz.nl/artikelen/bewegen-en-leerprestaties-de-casus-van-max/
- Wassink, H. (2014). Welke vragen worden niet gesteld in onderzoek? www.nivoz.nl/forum, 15 oktober 2014 http://nivoz.nl/artikelen/welke-vragen-worden-niet-gesteld-in-onderzoek/
- Wassink, H. (2014). Over het blijvend belang van ‘Zin in leren’, www.nivoz.nl/forum, 12 maart 2014 http://nivoz.nl/artikelen/over-het-blijvend-belang-van-zin-in-leren/
Artikelen geschreven op het weblog hetkind.org
2017
- http://hetkind.org/2017/04/21/kansenongelijkheid-rol-onderwijsinspectie-en-leraar/
- http://hetkind.org/2017/04/20/staat-onderwijs-tijd-om-leerling-serieus-nemen-cultuur-openheid-en-feedback/
- http://hetkind.org/2017/04/11/ook-concertzaal-geldt-kunt-authentiek-zonder-kwetsbaar/
- http://hetkind.org/2017/01/26/is-steeds-weer-pedagogische-vraag-hoe-ontsluiten-we-magie-altijd-sluimerend-aanwezig-onderwijs/
2016
- http://hetkind.org/2016/12/18/meeste-toezichthouders-willen-juist-verhaal-cijfers-horen/
- http://hetkind.org/2016/11/25/ervaring-weet-goede-gesprekken-vanzelf-op-gang-komen/
- http://hetkind.org/2016/09/20/petitie-autonomie-ontstaat-samenwerking-vanuit-gezamenlijke-verantwoordelijkheid/
- http://hetkind.org/2016/09/18/onderwijsavond-geert-kelchtermans-professioneel-zelfverstaan-als-alternatief-benaderingen-waarin-we-zoeken-naar-werkt/
- http://hetkind.org/agenda/haardvuursessie-kiezen-persoonsvorming/
- http://hetkind.org/2016/08/31/we-al-genoeg-strijd-om-school-gehad-en-we-wisten-steeds-minder-goed-hoe-we-zouden-kunnen-winnen/
- http://hetkind.org/2016/06/04/boodschap-de-leerhouding-van-docent-doe-het-zelf-eens/
- http://hetkind.org/2016/04/16/opinie-onderwijs-geen-sportwedstrijd/
- http://hetkind.org/2016/04/01/ons-onderwijs-2032-vraagt-om-genuanceerde-reactie-docenten-neem-je-kans-en-verantwoordelijkheid/
- http://hetkind.org/2016/03/23/wij-zijn-met-meer-zullen-eens-wegblijven-van-dat-wij-versus-zij/
- http://hetkind.org/2016/02/21/oratie-paulien-meijer-professionele-identiteit-wat-voor-collega-deze-docent-aan-het-worden/
- http://hetkind.org/2016/02/02/het-serieus-nemen-van-onzekerheid/
2015
- http://hetkind.org/2015/11/04/een-google-voor-praktijkrelevant-onderwijsonderzoek-de-nro-kennisportal/
- http://hetkind.org/2015/08/19/onze-nieuw-school-goed-onderwijs-terug-het-hart-van-de-samenleving/
- http://hetkind.org/2015/06/21/wat-kan-mindfulness-betekenen-voor-het-onderwijs/
- http://hetkind.org/2015/05/21/bij-modernisering-onderwijscurriculum-kunnen-gesprek-persoonlijke-waarden-niet-uit-de-weg/
- http://hetkind.org/2015/05/10/terugblik-woord-en-beeld-uiteindelijk-leidt-mindfulness-tot-betere-zelfzorg-zoals-anne-speckens-het-zelf-noemt/
- http://hetkind.org/2015/04/24/het-selecteren-van-goede-leraren-en-geklier-de-klas-wat-doe-jij-als-leerlingen-de-relatie-onder-druk-zetten/
- http://hetkind.org/2015/04/16/de-staat-van-het-onderwijs-waarden-zijn-niet-los-verkrijgbaar-maar-moeten-gezamenlijk-ontwikkeld-worden/
- http://hetkind.org/2015/03/23/als-je-heel-mooie-dingen-zegt-moet-je-niet-te-snel-gaan/
- http://hetkind.org/2015/02/26/ausbildung-versus-bildung-leren-voor-een-beroep-vindt-nooit-los-plaats/
- http://hetkind.org/2015/02/23/jouw-verhaal-raakt-pas-als-het-driedimensionaal-is/
- http://hetkind.org/2015/02/06/selectie-bemoediging-een-schooladvies-als-stimulering-het-kind-boven-zichzelf-uit-te-laten-stijgen/
- http://hetkind.org/2015/01/30/wat-missen-als-de-pedagogische-dimensie-bij-onderwijsonderzoek-uit-het-zicht-verdwijnt/
- http://hetkind.org/2015/01/27/vreemd-dat-zittenblijven-nog-steeds-zon-wijd-verspreid-fenomeen/
- http://hetkind.org/2015/01/21/jutten-als-inspirator-voor-professionele-dialoog-in-de-lerarenkamer/
- http://hetkind.org/2015/01/10/als-het-risico-van-onderwijs-neutraliseren-dan-blijft-er-feitelijk-geen-onderwijs-meer/
- http://hetkind.org/agenda/lezing-op-utrecht-onderwijsonderzoek-waardeloos/
2014
- http://hetkind.org/2014/09/15/unted4education-hilversum-1-oktober-moet-nog/
- http://hetkind.org/2014/04/30/kahneman-we-denken-onafhankelijk-en-rationeel-te-kunnen-oordelen-maar/
- http://hetkind.org/2014/03/10/parresia-weg-met-de-leiders-weg-met-de-hierarchieen-of/
- http://hetkind.org/2014/02/06/opnieuw-verbinden-van-de-goddelijke-deugden-in-het-leraarsvak-geloof-hoop-en-liefde/
- Wassink, H. (2014). ‘Nuance gaat buiten Cito-muren verloren. Welke verantwoordelijkheid voelt Cito zelf daarvoor?’ www.hetkind.org, 20 oktober 2014 http://hetkind.org/2014/10/20/nuance-gaat-buiten-cito-muren-verloren-welke-verantwoordelijkheid-voelt-cito-zelf-daarvoor/
- Wassink, H. (2014). Samen Leren roept een belangrijke vraag op: wie is ‘het onderwijs’? www.hetkind.org, 12 september 2014 http://hetkind.org/2014/09/12/samen-leren-roept-een-belangrijke-vraag-op-wie-het-onderwijs/
- Wassink. H. (2014). Er is zoveel moois te vertellen en de sleutel ligt bij de leraar. www.hetkind.org, 28 augustus 2014 http://hetkind.org/2014/08/28/er-is-veel-moois-te-vertellen-en-de-sleutel-ligt-bij-de-leraar/
- Wassink, H. (2014). Dolf van den Berg raakt onbesproken thema’s in schoolleiderschap aan’, 27 augustus 2014 http://hetkind.org/2014/08/27/boekbespreking-een-belangrijk-werk-want-dolf-van-den-berg-raakt-onbesproken-themas-schoolleiderschap-aan/
- Wassink, H. (2014). Als we werkelijk moedige, creatieve dwarsdenkers willen vormen, dan vraagt dat nogal wat, 8 augustus 2014 http://hetkind.org/2014/08/08/als-we-werkelijk-moedige-creatieve-dwarsdenkers-willen-vormen-dan-vraagt-dat-nogal-wat/
- Wassink, H. (2014). Een onderwijsblog–niet zonder toeval–op Bevrijdingsdag geschreven, 5 mei 2014 http://hetkind.org/2014/05/11/een-onderwijsblog-niet-zonder-toeval-op-bevrijdingsdag-geschreven/
- Wassink, H. (2014). We kunnen niet anders dan de verantwoordelijkheid voor het handelen bij de leraar neerleggen, 8 mei 2014 http://hetkind.org/2014/05/08/we-kunnen-niet-anders-dan-de-verantwoordelijkheid-voor-het-handelen-bij-de-leraar-neerleggen/
- Wassink, H. (2014). Kahneman: we denken onafhankelijk en rationeel te kunnen oordelen, maar…, 30 april 2014 http://hetkind.org/2014/04/30/kahneman-we-denken-onafhankelijk-en-rationeel-te-kunnen-oordelen-maar/